Being young in secondary- school: Temporalities and meanings of school experiences in Argentina

Being young in secondary- school: Temporalities and meanings of school experiences in Argentina

Authors

  • Pedro Nuñez CONICET/FLACSO/UBA
  • Lucia Litichever FLACSO- UNIPE- UNGS

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol15-Issue2-fulltext-854

Keywords:

youth, school, school experience, inequities, secondary school

Abstract

This article aims to analyze the youth experience in secondary school. More specifically, we explore the senses that young people give to the institution: the aspects they like, interactions with their peers and their expectations regarding the studies. In this sense the article join the line of studies on youth, school experience and processes of inequality. The research has been made in schools in three urban centers of Argentina where a survey and interviews with students and teachers were conducted as well as observations of classrooms and other school situations. The study highlights the correlation between urban and educational inequality and accounts for the persistence of expectations that imagine that the transit through the institution is useful for getting a job or pursue higher studies as well as structuring new time frames that emphasize other assessments on the senses of school.

Author Biographies

Pedro Nuñez, CONICET/FLACSO/UBA

Pedro Núñez es Doctor en Ciencias Sociales (UNGS/IDES), Magister en Estudios y Políticas de Juventud (Universidad de Lleida, España) y Lic. en Ciencia Política (UBA). Es investigador asistente del CONICET y del Área Educación de la FLACSO Argentina. Es docente en la materia Administración de la Educación en la Facultad de Filosofía y Letras y en distintos posgrados. Co- coordina el Núcleo de Estudios sobre la Escuela y los Vínculos Intergeneracionales en FLACSO y el Equipo de Estudios sobre Políticas y Juventudes (EPoJu) del Instituto Gino Germani de la UBA. Integra la Red de Investigadores/as en Juventudes de Argentina y el GT "Juventudes, Infancias: Políticas, Culturas e Instituciones Sociales" de CLACSO. Fue consultor de la Dirección Gral. de Escuelas de la Provincia de Buenos Aires, donde participó en el Prediseño de la materia Construcción de Ciudadanía. Es coautor con Inés Dussel y Andrea Brito de Más allá de la crisis. Visión de alumnos y profesores de la escuela secundaria argentina (Ed. Santillana, 2007) y autor del libro La política en la escuela (La crujía, 2013). Su último libro, en coautoría con Lucía Litichever es Radiografías de la experiencia escolar. Ser joven(es) en la escuela (Grupo Editor Universitario, 2015)

Lucia Litichever, FLACSO- UNIPE- UNGS

Lucia Litichever es estudiante de doctorado (FFyL- UBA), Magister en Ciencias Sociales (FLACSO), Licenciada en Ciencias de la Educación (UBA) y Profesora de Enseñanza Primaria. Es investigadora del Área de Educación de FLACSO y de la Universidad Pedagógica (UNIPE). Co- coordina el Núcleo de Estudios sobre la Escuela y los Vínculos Intergeneracionales (FLACSO). Profesora de formación docente (UNGS y  Gob. CABA). Sus líneas de investigación son en torno a la desigualdad y la educación secundaria, la convivencia y la participación escolar, los vínculos intergeneracionales. Su último libro, en coautoría con Pedro Nuñez es Radiografías de la experiencia escolar. Ser joven(es) en la escuela (Grupo Editor Universitario, 2015)

Published

2016-07-15

How to Cite

Nuñez, P., & Litichever, L. (2016). Being young in secondary- school: Temporalities and meanings of school experiences in Argentina. Psicoperspectivas, 15(2), 90-101. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol15-Issue2-fulltext-854

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Loading...