Inclusion of migrant students in a Chilean school: Challenges for school leadership practices

Inclusion of migrant students in a Chilean school: Challenges for school leadership practices

Authors

  • Sebastián Alejandro Gomez Chaparro Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Ricardo Antonio Sepúlveda Sanhueza Pontificia Universidad Católica de Chile

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol21-Issue1-fulltext-2501

Keywords:

educational inclusion, educational management, intercultural education, migration

Abstract

Due to the intensification of migration in Chile and the increase in the national enrollment of migrant students, it is necessary to research how public schools are facing the processes of educational inclusion. This study aims to understand the principal leadership practices in relation to the inclusion process of migrant students and the challenges that a public school must face in one of the areas with a high migrant population. The present unique case study carried out semi-structured interviews and a focus group with different participants from the educational community. The main results revealed that although there are access opportunities, there are also institutional challenges to establish leadership guidelines that allow the monitoring and follow-up of migrant students, focusing the discussion on the urgency of promoting a better inclusive and intercultural education to the whole school community.

Author Biographies

Sebastián Alejandro Gomez Chaparro, Pontificia Universidad Católica de Chile

Licenciado en Educación, Magíster en Educación, mención Dirección y Liderazgo Educacional, actualmente profesor ayudante en Programa de Magíster en Educación, Mención Dirección y Liderazgo Educacional de la Pontificia Universidad Católica de Chile.

Ricardo Antonio Sepúlveda Sanhueza, Pontificia Universidad Católica de Chile

Licenciado en Lengua y Literatura inglesas, Licenciado en Educación y Profesor de inglés de la Universidad de Chile, Magíster en Educación con mención en Administración Educacional y Doctor en Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Se ha dedicado a la docencia y dirección en establecimientos escolares públicos y privados, universidades, asesoria educacional y a la investigación en gestión y liderazgo educacional. Actualmente es profesor nuclear del Programa de Magister en Dirección y Liderazgo Educacional en la Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Sus líneas de investigación se relacionan con el liderazgo de profesores a cargo de sus pares, Liderazgo Intermedio, proyectos de mejoramiento educacional, prácticas pedagógicas y formación docente.

Published

2022-02-17

How to Cite

Gomez Chaparro, S. A., & Sepúlveda Sanhueza, R. A. (2022). Inclusion of migrant students in a Chilean school: Challenges for school leadership practices. Psicoperspectivas, 21(1). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol21-Issue1-fulltext-2501
Loading...