What should the School Coexistence Coordinator do? Recommendations from the recognition at work

What should the School Coexistence Coordinator do?

Recommendations from the recognition at work

Authors

  • Patricia Andrea Guerrero Facultad de Educación. Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Romina Diaz Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Constanza Fuica Universidad Gabriela Mistral
  • Laurent Loubiès Valdés Pontificia Universidad Catolica de Chile
  • Katherine Araya
  • Carla Cattabeni

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol24-Issue1-fulltext-3305

Keywords:

role analysis, recognition at work, school coexistence, teacher education, well-being

Abstract

Creation of the role of the School Coexistence Coordinator (ECE) in Chile has generated significant challenges in educational policy. However, this role lacks clarity and is focused on solving problems in schools. This article aims to analyze the role of the ECE from the perspective of recognition at work, using clinical sociology as an epistemological framework consistent with the socio-analytic methodology of role analysis. Individual and collective role analysis interviews were conducted within the organization using the drawing tool. The results show that the ECE does not fulfill the roles established in public policy and lacks a clear place in school management, performing multiple tasks where the main one is the solitary management of crises. The recommendations highlight the need for a cross-political agreement on the democratic and non-punitive role, systematic and appropriate training, a management function within the management team, community crisis management, as well as the implementation of classroom teams and a support team for school life.

Author Biographies

Patricia Andrea Guerrero, Facultad de Educación. Pontificia Universidad Católica de Chile

Psicóloga y Magister en Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Master y Doctora en Sociología de la Universidad París 7 Denis Diderot. Actualmente es profesora asistente de la Facultad de Educación de la Pontifica Universidad Católica de Chile.

Romina Diaz, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Psicóloga de la Universidad Católica Silva Henríquez y Máster en Psicología educacional en Universidad de Chile. Estudiante de Master en Sociología clínica y psicosociologia en Université Sorbonne Paris-Cité. Actualmente profesora del Departamento de Formación Pedagógica de la Facultad de Filosofía y Educación de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Constanza Fuica, Universidad Gabriela Mistral

Psicóloga de la Universidad Católica Silva Henríquez y Máster es en Educación Emocional y Convivencia EscolarUniversidad Andrés Bello. Estudiante de Doctorado en Educación de la Universidad Santander. México.  Actualmente profesora de la Universidad Gabriela Mistral y estudiante de Magister en docencia universitaria. Psicoterapeuta. 

 

Laurent Loubiès Valdés, Pontificia Universidad Catolica de Chile

Psicólogo de la Universidad de Concepción. Magíster en Psicología Educacional de la Universidad de Chile. Actualmente es candidato al Doctorado en Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile.

Carla Cattabeni

Psicologa de la universidad Gabriela Mistral Máster es en Educación Emocional y Convivencia Escolar.

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Published

2025-03-07

How to Cite

Guerrero, P. A., Diaz, R., Fuica, C., Loubiès Valdés, L., Araya, K., & Cattabeni, C. (2025). What should the School Coexistence Coordinator do? Recommendations from the recognition at work. Psicoperspectivas, 24(1). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol24-Issue1-fulltext-3305

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