Subjects and communities facing contemporary problems

Subjects and communities facing contemporary problems

Authors

  • María Isabel Reyes Espejo Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Felipe Jiménez Vargas Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Marcela González Barrientos Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Pablo Cáceres Serrano Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue2-fulltext-1737

Keywords:

editorial, well-being, communities and subject, social change, social policies

Abstract

Currently our societies are characterized by systematic and progressive processes of change originated from multiple dimensions, producing the consequent social transformations of the social space inhabited by the subjects and the communities of which they are part. This edition of Psicoperspectivas brings together nine investigations of free themes developed in different geographical contexts: Colombia, Portugal and Chile, and address, in turn, different research areas: education, mental health and communities, as well as work. The principle that acts as the thread of the volume is the question by the subjects and the communities before the contemporary problems that cross our societies: multiplication of the axes of inequality, changes in the familiar sphere and in the relations of gender, emergence of new structures of participation and multilevel government. These changes transform the four large areas of intervention of social policies (protection, employment, gender and exclusion), to which are added the new regulations and work modalities linked to the massification of new technologies, as well as the reconfiguration of ties social networks and support networks that shape and determine the well-being of people in the social space.

Author Biographies

María Isabel Reyes Espejo, Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

FORMACIÓN DISCIPLINARDoctora en Psicología de la Comunicación: Interacción Social y Desarrollo Humano, Universidad Autónoma de Barcelona, EspañaMagister en Psicología Clínica, Universidad de Santiago de ChilePsicóloga, Universidad de Santiago de Chile
ASIGNATURAS IMPARTIDASHistoria de la PsicologíaTaller de Análisis de las OrganizacionesTaller de Cambio en las OrganizacionesProyecto de Tesis Doctoral I (Doctorado)Tesis Doctoral II (Doctorado)Tesis Doctoral III (Doctorado)Psicología y Transformaciones Sociales II (Doctorado)Seminario de Investigación II (Doctorado)Teorías Feministas y Debates Contemporáneos (Doctorado)
PUBLICACIONESOlivares, B., Winkler, M.I., Reyes, M.I., Berroeta, H. & Montero, M. (2018). ¿Y si pensamos la comunidad con derechos?: Psicología Comunitaria, derechos y políticas públicas. Una relación compleja. Universitas Psychologica, 17(2), 1-
Co-investigadora FONDECYT Nº1181834: "Trayectorias de Desarrollo Profesional docente en el ámbito de la educación en ciencias: (re)significando el aporte del trabajo colaborativo". Financiado por Conicyt Chile. (Inicio 2018- término 2020)
Investigadora Responsable FONDECYT Nº 11150443: "Performatividad del liderazgo en contextos psicosociales y comunitarios: análisis multidimensional de discursos, narrativas y prácticas asociadas a programas sociales para el abordaje de la desigualdad en el chile actual". Financiado por CONICYT Chile (Inicio 2015- termino 2018)

Felipe Jiménez Vargas, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

FORMACIÓN DISCIPLINAR
Doctor en Psicología de la Educación, Universidad Autónoma de Barcelona, España.Psicólogo, Universidad Diego Portales.

ASIGNATURAS IMPARTIDAS
Psicología Educacional IPsicología Educacional IIPráctica profesionalPsicología y transformaciones sociales I (Doctorado)Psicología y transformaciones sociales II (Doctorado)Proyecto de Tesis Doctoral I (Doctorado)Proyecto de Tesis Doctoral II (Doctorado)Tesis doctoral I (Doctorado)Tesis doctoral II (Doctorado)Tesis doctoral III (Doctorado)Tesis doctoral IV (Doctorado)


PUBLICACIONES
Proyecto FONDECYT N° 1190349 "Dispositivos de acogida como plataformas de aprendizaje expansivo. Una aproximación etnográfica-formativa en entornos educativos con estudiantes de origen extranjero" (2019-2022)Autor(a): Felipe Jiménez Vargas     

Marcela González Barrientos, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

FORMACIÓN DISCIPLINAR
Doctora en Estudios de Género Università degli Studi di Napoli Federico IIPsicóloga, Universidad Diego Portales


ASIGNATURAS IMPARTIDAS
Fundamentos Conceptuales de la Clínica PsicoanalíticaTaller Clínico IPsicoanálisis y Estudios de las MujeresTaller Clínico II    

Pablo Cáceres Serrano, Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

FORMACIÓN DISCIPLINAR
Doctor en Psicología, Universidad Complutense de Madrid, España.

Máster en Metodología de las Ciencias del Comportamiento y de la Salud, Universidad Complutense de Madrid, España.

Psicólogo, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

ASIGNATURAS IMPARTIDAS
Introducción a la Investigación en Ciencias Sociales
Metodología de la Investigación Cuantitativa
Taller de Investigación

PUBLICACIONES
Cáceres, P. y Alvarado, J. (2019) Evaluación de la comprensión lectora mediante un modelo de diagnóstico cognitivo. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 51(2), 149-162

Huerta, A., Galdames, S., Cáceres, P., Galaz, D., Siebald, D., Vidal, F., Apolonio, L., Cancino, J. (2019) Acute effect of an Intra-Set Variable Resistance of back squats over 30-m sprint times of female sprinters. Archivos de Medicina del Deporte, 36(1), 29-35

Conejeros-Solar, M.L., Gómez-Arizaga, M.P, Sandoval-Rodríguez, K., & Cáceres, P. (2018). Aportes a la comprensión de la doble excepcionalidad: Alta capacidad con trastorno por déficit de atención y alta capacidad con trastorno el espectro autista. Revista Educación, 42(2), 645-676.

Galdames, S. A., Huerta, A. C., Guisado, R., Cáceres, P. (2018) Time to fatigue on lactate threshold and supplementation with sodium bicarbonate in middle-distance college athletes. Archivos Medicina del Deporte, 35(1), 16-22 with high intellectual ability: differences in body composition and physical activity by sex. Nutrición Hospitalaria, 35, 38-43

Rusu, V. Z., Rusu, C., Cáceres, P., Rusu, V., Quiñones, D. y Muñoz, P. (2018) On user eXperience evaluation: Combining user tests and psychometrics. En W. Karwowski y T. Ahram (Eds.) Intelligent human systems integration. IHSI 2018. (pp 626-632), Cham: Springer.

Co-investigador del proyecto Fondecyt Regular 2015-2017 N°1151030 “Niños y Niñas Doblemente Excepcionales: Identificación y Caracterización en los Contextos Escolar y Familiar y aportes para su Atención Psicoeducativa” (Duración 3 años).

https://orcid.org/0000-0002-1691-9199

 

Published

2019-07-12

How to Cite

Reyes Espejo, M. I., Jiménez Vargas, F., González Barrientos, M., & Cáceres Serrano, P. (2019). Subjects and communities facing contemporary problems. Psicoperspectivas, 18(2). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue2-fulltext-1737
Loading...