The social construction of immigrant women in the discourse of academia

The social construction of immigrant women in the discourse of academia

Authors

  • Pastor Cea-Merino Universidad Autónoma de Barcelona
  • Caterine Galaz Valderrama Universidad de Chile
  • Marisela Montenegro-Martínez Universidad Autónoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue2-fulltext-599

Keywords:

immigrant women, university, content analysis, social constructionism

Abstract

The present research explores the construction of the immigrant woman as portrayed in the discourse of academia by analyzing the utterances o expert voices connected with academia who participated in an International Congress that raised questions on the subject. We analyzed the contents of judgmental discourses over the woman immigrant subject and about the ways in which a collective imagination emerges about the places and cultural frameworks of her origin, about gender relationships an about life conditions of these women in the host society, with the intention to contribute to emphasize the equalizing effects that those discourses may contain. The results obtained reveal a tension between discourses that make visible the processes of subordination processes that undergo immigrant women in the host society, which stem out of the intersectional operation of a diversity of differentiation axes, and those that emphasize their capacity as agents and their resistance to confront these situations.

Author Biographies

Pastor Cea-Merino, Universidad Autónoma de Barcelona

Doctorando en Psicología Social y miembro del grupo "Fractalidades en Investigación Crítica" de la UAB. Becario de la Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica de Chile. Ha trabajado en el ámbito universitario y organizaciones del tercer sector. Actualmente sus líneas de investigación se vinculan con la violencia de género y los procesos migratorios.

Caterine Galaz Valderrama, Universidad de Chile

Profesora Facultad de Ciencias Sociales (FACSO). Universidad de Chile

Marisela Montenegro-Martínez, Universidad Autónoma de Barcelona

Profesora del Departamento de Psicología Social de la UAB y miembro del grupo "Fractalidades en Investigación Crítica". Co-coordinadora del Máster de Investigación e Intervención Psicosocial de la Facultad de Psicología de la UAB. Ha analizado aspectos epistemológicos, metodológicos, políticos y éti-cos de la investigación y la intervención social y las maneras de reproducción y transformación social, analizando fenómenos –servicios para personas inmigradas, movimientos sociales, o nuevas tecnologías– desde una perspectiva crítica.

Published

2015-05-13

How to Cite

Cea-Merino, P., Galaz Valderrama, C., & Montenegro-Martínez, M. (2015). The social construction of immigrant women in the discourse of academia. Psicoperspectivas, 14(2), 28-39. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue2-fulltext-599
Loading...