Social structure and diagnosis of bipolar disorder in postmodern Chile: diagnóstico

Social structure and diagnosis of bipolar disorder in postmodern Chile

diagnóstico

Authors

  • Jorge Edgardo Velásquez Ayala Autor

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol24-Issue3-fulltext-3440

Keywords:

diagnóstico, investigación cualitativa, narrativas biográficas, terapia familiar sistémica, trastorno bipolar

Abstract

Literature describes the difficulty in differentiating the self from the diagnosis of bipolar disorder. However, there is less research that contributes to the understanding of how this diffuse differentiation between the self and the diagnosis is consolidated in the narrative of these people. The general objective of the research is to interpret the narratives that account for the process of differentiation between the self and the diagnosis in the biography of adults with bipolar disorder from the region of La Araucanía. However, this article specifically focuses on the analysis of the relationship between the social structure and this process, as part of the global analysis of results. The qualitative-interpretive methodology focuses on Rosenthal's biographical narrative approach, with a descriptive design. Eight participants were selected through theoretical sampling. The biographical narrative interview is used as a data collection technique.The results suggest that emerging adulthood culturally does not prepare the conditions for the optimal development of the self, which affects the integration of the diagnosis into the narrative. Narratives with biographical relevance are constituted as part of identity, and these are related to family and context.

Author Biography

Jorge Edgardo Velásquez Ayala, Autor

 

Psicólogo y Magíster en Terapia Familiar Sistémica.

Fundador y director de Fundación Las Raíces Centro de Atención Integral.

References

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0003-066X.55.5.469

Bauman, Z. (2004). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966/1999). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Bolton, S., Warner J., Harriss, E., Geddes, L., & Saunders, K. E. A. (2021). Bipolar disorder: Trimodal age-at-onset distribution. Bipolar Disorders, 23(4), 341-356. https://doi.org/10.1111/bdi.13016

Cárcamo, K., Cofré, I., Flores, G., Lagos, D., Oñate, N., & Grandón, P. (2019). Atención en salud mental de las personas con diagnóstico psiquiátrico grave y su recuperación. Psicoperspectivas, 18(2). http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue2-fulltext-1582

Carreño, M. F. (2021). Estigmatización del trastorno afectivo bipolar e impacto en la calidad de vida. Una perspectiva bioética hacia su desestigmatización [tesis de maestría]. Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia. https://apidspace.javeriana.edu.co/server/api/core/bitstreams/0d22acce-0810-4166-b832-0a777cdd045b/content

Castro Campolongo, C., & Rosales, M. (2024). Neurociencia y trastorno límite de la personalidad: desafíos para la bioética (parte II). Vida y Ética, 24(2), 49-69. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19202

Chamorro Serrano, A. (2023). Neurodivergencia: sobre las formas de nombrar al “otro mental” [tesis de máster]. Universidad de Salamanca, Salamanca, España. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/153462/TFM_ChamorroSerrano%2cA_Neurodivergencia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Consuegra Peña, R. A. (2023). Abordaje del paciente con episodio de manía. En M. C. González Romero (Ed.), Abordaje del paciente con enfermedad mental agudamente descompensada (pp. 49-60). Universidad Pontificia Bolivariana.

Delgado Reyes, A. C., Castaño Ramírez, O. M., & Sánchez López, J. V. (2023). Descripción del autoconcepto en pacientes con trastorno bipolar. Psicología desde el Caribe, 40(1), 61-80. https://dx.doi.org/10.14482/psdc.40.1.004.425

Elias, N. (1939/1990). La sociedad de los individuos. Ediciones Península.

Gaudichaud, F. (2015). Las fisuras del neoliberalismo chileno. Quimantú y Tiempo Robado.

Geffner, N. I., & Agrest, M. (2021). Estudio sobre el estigma percibido y el estigma experimentado según los usuarios de servicios de salud mental en la Ciudad de Buenos Aires. Revista Iberoamericana de Psicología, 14(2), 21-32. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.14203

Ghaziuddin, M., & Ghaziuddin, N. (2021). Bipolar disorder and psychosis in autism. Psychiatric Clinics of North America, 44(1), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.psc.2020.11.001

Goldberg, S. G. (2019). Narratives of bipolar disorder: tensions in definitional thresholds. The Humanistic Psychologist, 47(4), 359-380. https://doi.org/10.1037/hum0000131

Gómez López, M. P., Jovel López, D. A., Valiente Martínez, I. C., & Lobos Rivera, M. E. (2024). Ansiedad, depresión y su incidencia en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. Entorno, 78, 78-87. https://doi.org/10.5377/entorno.v1i77.18434

Guevara Alarcón, L. M., Villar Pérez, J. P., Boero, P., Sandoval Domínguez, A., & Vinet, E. (2021). Individuación en la Adultez Emergente (AE): Una forma diferente de convertirse en adulto. Revista Redes, 43, 65-76. https://www.redesdigital.com/index.php/redes/article/view/14/7

Laso, E., & Canevaro, A. (2022). Terapia experiencial profunda. Ediciones Morata.

Linares, J. L. (2012). Terapia familiar ultramoderna: la inteligencia terapéutica. Herder Editorial.

Linares, J. L., & Soriano, J. A. (2013). Pasos para una psicopatología relacional. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 5(2), 118-145. https://doi.org/10.32870/rmip.vi.527

Martínez Cortés, M. (2023). Identificación de rasgos y marcadores clínicos diagnósticos en trastorno bipolar y trastorno límite de la personalidad [tesis doctoral]. Universitat de València., Valencia, España. https://roderic.uv.es/bitstreams/5b918a2d-9fc3-407b-a306-01c21f63c8bc/download

Medina, R. (2022). La terapia familiar de tercer orden: del amor indignado al diálogo solidario. Ediciones Morata.

Ministerio de Desarrollo Social y Familia [de Chile]. (MINDESOC, 2023). Encuesta de Caracterización Socioeconómica Nacional 2022. https://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/encuesta-casen-2022

Ministerio de Educación [de Chile]. (MINEDUC, 2010). Evolución Matrícula Educación Superior de Chile Periodo 1990-2009. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/4609/evolucionmatricula_1990_2009.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio de Educación [de Chile]. (MINEDUC, 2023). Informe 2023: Matrícula en Educación Superior. https://educacionsuperior.mineduc.cl/2023/07/11/informe-de-matricula-2023-la-matricula-en-educacion-superior-crecio-3-en-2023-y-suma-casi-140-mil-estudiantes-de-pueblos-originarios/

Ministerio de Salud [de Chile]. (MINSAL, 2013). Guía clínica AUGE Tratamiento de personas de 15 años y más con Trastorno Bipolar. Serie Guías Clínicas MINSAL. https://diprece.minsal.cl/wrdprss_minsal/wp-content/uploads/2016/03/GUIA-CLINICA-TRASTORNO-BIPOLAR.pdf

Organización Mundial de la Salud. (OMS, 2019). Clasificación Estadística Internacional de Enfermedades y Problemas Relacionados con la Salud (CIE-11). https://icd.who.int/

Ortiz, A. L. (2020). La epistemología sistémica de Niklas Luhmann: el observador y sus distinciones. Revista Espacios, 41(49), 348-363. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n49p29

Prado Hurtado, L. A. (2023). Historia de la locura en la época clásica: a propósito de sus más de 60 años. Devenires, 24(48), 9-34. https://doi.org/10.35830/devenires.v24i48.904

Rosenthal, G. (1997). National identity or multicultural autobiography? Theoretical concepts of biographical constitution grounded in case reconstructions. The Narrative Study of Lives, 5, 21-39. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-56843

Rosenthal, G. (2018). Interpretive social research. Göttingen University Press.

Salinas, P., Fullerton. C., & Retamal, P. (2014). Trastornos del ánimo y DSM-5. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 52(Supl. 1), 16-21. https://www.sonepsyn.cl/revneuro/enero_marzo_2014/Suplemento_2014_1_Neuro_Psiq.pdf

Schutz, A., & Luckmann, T. (1973/2001). Las estructuras del mundo de la vida. Amorrortu.

Velásquez Ayala, J. (2024). Narrativas biográficas de personas adultas con trastorno bipolar de la Región de La Araucanía [tesis de magíster]. Universidad de La Frontera, Temuco, Chile. https://bibliotecadigital.ufro.cl/v2/s/principal/item/5777

Vidal Bocanegra, O. R., García Cupil , R., & De la O de la O, T. (2024). La salud mental en universitarios como aspecto determinante en el logro de objetivos académicos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 6227-6240. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.11044

Youngstrom, E. A., Prinstein, M. J., Mash, E. J., & Barkley, R. A. (2024). Evaluación de los trastornos en la infancia y la adolescencia. Editorial El Manual Moderno.

Published

2025-11-15

How to Cite

Velásquez Ayala, J. E. (2025). Social structure and diagnosis of bipolar disorder in postmodern Chile: diagnóstico. Psicoperspectivas, 24(3). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol24-Issue3-fulltext-3440
Loading...