Social structure and diagnosis of bipolar disorder in postmodern Chile
diagnóstico
DOI:
https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol24-Issue3-fulltext-3440Keywords:
diagnóstico, investigación cualitativa, narrativas biográficas, terapia familiar sistémica, trastorno bipolarAbstract
Literature describes the difficulty in differentiating the self from the diagnosis of bipolar disorder. However, there is less research that contributes to the understanding of how this diffuse differentiation between the self and the diagnosis is consolidated in the narrative of these people. The general objective of the research is to interpret the narratives that account for the process of differentiation between the self and the diagnosis in the biography of adults with bipolar disorder from the region of La Araucanía. However, this article specifically focuses on the analysis of the relationship between the social structure and this process, as part of the global analysis of results. The qualitative-interpretive methodology focuses on Rosenthal's biographical narrative approach, with a descriptive design. Eight participants were selected through theoretical sampling. The biographical narrative interview is used as a data collection technique.The results suggest that emerging adulthood culturally does not prepare the conditions for the optimal development of the self, which affects the integration of the diagnosis into the narrative. Narratives with biographical relevance are constituted as part of identity, and these are related to family and context.
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0003-066X.55.5.469
Bauman, Z. (2004). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966/1999). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Bolton, S., Warner J., Harriss, E., Geddes, L., & Saunders, K. E. A. (2021). Bipolar disorder: Trimodal age-at-onset distribution. Bipolar Disorders, 23(4), 341-356. https://doi.org/10.1111/bdi.13016
Cárcamo, K., Cofré, I., Flores, G., Lagos, D., Oñate, N., & Grandón, P. (2019). Atención en salud mental de las personas con diagnóstico psiquiátrico grave y su recuperación. Psicoperspectivas, 18(2). http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue2-fulltext-1582
Carreño, M. F. (2021). Estigmatización del trastorno afectivo bipolar e impacto en la calidad de vida. Una perspectiva bioética hacia su desestigmatización [tesis de maestría]. Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia. https://apidspace.javeriana.edu.co/server/api/core/bitstreams/0d22acce-0810-4166-b832-0a777cdd045b/content
Castro Campolongo, C., & Rosales, M. (2024). Neurociencia y trastorno límite de la personalidad: desafíos para la bioética (parte II). Vida y Ética, 24(2), 49-69. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19202
Chamorro Serrano, A. (2023). Neurodivergencia: sobre las formas de nombrar al “otro mental” [tesis de máster]. Universidad de Salamanca, Salamanca, España. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/153462/TFM_ChamorroSerrano%2cA_Neurodivergencia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Consuegra Peña, R. A. (2023). Abordaje del paciente con episodio de manía. En M. C. González Romero (Ed.), Abordaje del paciente con enfermedad mental agudamente descompensada (pp. 49-60). Universidad Pontificia Bolivariana.
Delgado Reyes, A. C., Castaño Ramírez, O. M., & Sánchez López, J. V. (2023). Descripción del autoconcepto en pacientes con trastorno bipolar. Psicología desde el Caribe, 40(1), 61-80. https://dx.doi.org/10.14482/psdc.40.1.004.425
Elias, N. (1939/1990). La sociedad de los individuos. Ediciones Península.
Gaudichaud, F. (2015). Las fisuras del neoliberalismo chileno. Quimantú y Tiempo Robado.
Geffner, N. I., & Agrest, M. (2021). Estudio sobre el estigma percibido y el estigma experimentado según los usuarios de servicios de salud mental en la Ciudad de Buenos Aires. Revista Iberoamericana de Psicología, 14(2), 21-32. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.14203
Ghaziuddin, M., & Ghaziuddin, N. (2021). Bipolar disorder and psychosis in autism. Psychiatric Clinics of North America, 44(1), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.psc.2020.11.001
Goldberg, S. G. (2019). Narratives of bipolar disorder: tensions in definitional thresholds. The Humanistic Psychologist, 47(4), 359-380. https://doi.org/10.1037/hum0000131
Gómez López, M. P., Jovel López, D. A., Valiente Martínez, I. C., & Lobos Rivera, M. E. (2024). Ansiedad, depresión y su incidencia en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. Entorno, 78, 78-87. https://doi.org/10.5377/entorno.v1i77.18434
Guevara Alarcón, L. M., Villar Pérez, J. P., Boero, P., Sandoval Domínguez, A., & Vinet, E. (2021). Individuación en la Adultez Emergente (AE): Una forma diferente de convertirse en adulto. Revista Redes, 43, 65-76. https://www.redesdigital.com/index.php/redes/article/view/14/7
Laso, E., & Canevaro, A. (2022). Terapia experiencial profunda. Ediciones Morata.
Linares, J. L. (2012). Terapia familiar ultramoderna: la inteligencia terapéutica. Herder Editorial.
Linares, J. L., & Soriano, J. A. (2013). Pasos para una psicopatología relacional. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 5(2), 118-145. https://doi.org/10.32870/rmip.vi.527
Martínez Cortés, M. (2023). Identificación de rasgos y marcadores clínicos diagnósticos en trastorno bipolar y trastorno límite de la personalidad [tesis doctoral]. Universitat de València., Valencia, España. https://roderic.uv.es/bitstreams/5b918a2d-9fc3-407b-a306-01c21f63c8bc/download
Medina, R. (2022). La terapia familiar de tercer orden: del amor indignado al diálogo solidario. Ediciones Morata.
Ministerio de Desarrollo Social y Familia [de Chile]. (MINDESOC, 2023). Encuesta de Caracterización Socioeconómica Nacional 2022. https://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/encuesta-casen-2022
Ministerio de Educación [de Chile]. (MINEDUC, 2010). Evolución Matrícula Educación Superior de Chile Periodo 1990-2009. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/4609/evolucionmatricula_1990_2009.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ministerio de Educación [de Chile]. (MINEDUC, 2023). Informe 2023: Matrícula en Educación Superior. https://educacionsuperior.mineduc.cl/2023/07/11/informe-de-matricula-2023-la-matricula-en-educacion-superior-crecio-3-en-2023-y-suma-casi-140-mil-estudiantes-de-pueblos-originarios/
Ministerio de Salud [de Chile]. (MINSAL, 2013). Guía clínica AUGE Tratamiento de personas de 15 años y más con Trastorno Bipolar. Serie Guías Clínicas MINSAL. https://diprece.minsal.cl/wrdprss_minsal/wp-content/uploads/2016/03/GUIA-CLINICA-TRASTORNO-BIPOLAR.pdf
Organización Mundial de la Salud. (OMS, 2019). Clasificación Estadística Internacional de Enfermedades y Problemas Relacionados con la Salud (CIE-11). https://icd.who.int/
Ortiz, A. L. (2020). La epistemología sistémica de Niklas Luhmann: el observador y sus distinciones. Revista Espacios, 41(49), 348-363. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n49p29
Prado Hurtado, L. A. (2023). Historia de la locura en la época clásica: a propósito de sus más de 60 años. Devenires, 24(48), 9-34. https://doi.org/10.35830/devenires.v24i48.904
Rosenthal, G. (1997). National identity or multicultural autobiography? Theoretical concepts of biographical constitution grounded in case reconstructions. The Narrative Study of Lives, 5, 21-39. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-56843
Rosenthal, G. (2018). Interpretive social research. Göttingen University Press.
Salinas, P., Fullerton. C., & Retamal, P. (2014). Trastornos del ánimo y DSM-5. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 52(Supl. 1), 16-21. https://www.sonepsyn.cl/revneuro/enero_marzo_2014/Suplemento_2014_1_Neuro_Psiq.pdf
Schutz, A., & Luckmann, T. (1973/2001). Las estructuras del mundo de la vida. Amorrortu.
Velásquez Ayala, J. (2024). Narrativas biográficas de personas adultas con trastorno bipolar de la Región de La Araucanía [tesis de magíster]. Universidad de La Frontera, Temuco, Chile. https://bibliotecadigital.ufro.cl/v2/s/principal/item/5777
Vidal Bocanegra, O. R., García Cupil , R., & De la O de la O, T. (2024). La salud mental en universitarios como aspecto determinante en el logro de objetivos académicos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 6227-6240. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.11044
Youngstrom, E. A., Prinstein, M. J., Mash, E. J., & Barkley, R. A. (2024). Evaluación de los trastornos en la infancia y la adolescencia. Editorial El Manual Moderno.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jorge Edgardo Velásquez Ayala (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All manuscript will be published under the Creative Commons 4.0 International License.