Processes of educational change in contexts of school segregation: A design-based research

Processes of educational change in contexts of school segregation: A design-based research

Authors

  • Cristina Zhang-Yu Universitat de Girona
  • Silvia Camps-Orfila Universitat Autònoma de Barcelona
  • Jose Luís Lalueza Universitat Autònoma de Barcelona
  • Sarai García-Díaz Universitat Autònoma de Barcelona
  • Domitila Viñas-i-Rodríguez Institut Escola El Til·ler

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol21-Issue1-fulltext-2544

Keywords:

cultural-historical approach, design-based research, interculturality, school segregation

Abstract

The processes of racial and socioeconomic school segregation, the inequalities that generates in learning opportunities and its relationship with low compulsory school completion rates, constitute a serious obstacle to social and educational equity. In this article we report a design-based research currently under development and lasting more than four years, which is part of a set of actions for educational change in an institute-school from Barcelona (Catalonia), Our aim is to carry out a historical analysis of the transformations and tensions in this system of activity and among its participants: educational team and school students, undergraduate students and researchers. We observe that the legitimization and negotiation of their reasons and goals have led to processes of appropriation and agency of the project, and we identify tensions and contradictions that are analyzed under the power relations that happens in schools.    

Author Biographies

Cristina Zhang-Yu, Universitat de Girona

Investigadora predoctoral de la Universitat de Girona (Departamento de Psicología, Instituto de Investigación Educativa). Grado en Psicología (UB) y Máster Interuniversitario en Psicología de la Educación. Miembro del grupo de investigación Cultura y Educación (UdG) y colaboradora en el grupo DEHISI (UAB)

Silvia Camps-Orfila, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesora asociada de la Universidad Autónoma de Barcelona. Graduada en Psicología, Máster en Investigación e Intervención Psicosocial. Coordinadora de proyectos de intervención del equipo de investigación DEHISI.

Jose Luís Lalueza, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesor del Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación de la Universitat Autònoma de Barcelona. Coordinador en la UAB del Master Interuniversitario en Psicología de la Educación en la UAB, del Área de Investigación Aplicada y Transferencia de la Facultad de Psicología de la UAB y del Grupo de Innovación en ApS de la UAB. IP del grupo de investigación DEHISI (UAB)

Sarai García-Díaz, Universitat Autònoma de Barcelona

Investigadora predoctoral en Psicología de la Educación de la Universitat Autònoma de Barcelona. Profesora de educación secundaria especialista en educación artística. Licenciatura en Bellas Artes, Máster en Profesorado, Máster en el uso del arte como herramienta social. Miembro del grupo de investigación DEHISI (UAB)

Domitila Viñas-i-Rodríguez, Institut Escola El Til·ler

Maestra y psicóloga. Directora del Instituto-Escuela El Til·ler. Miembro del grupo de investigación educativa PEPT (UB) y miembro del CEMB.

Published

2022-02-17

How to Cite

Zhang-Yu, C., Camps-Orfila, S., Lalueza, J. L., García-Díaz, S., & Viñas-i-Rodríguez, D. (2022). Processes of educational change in contexts of school segregation: A design-based research. Psicoperspectivas, 21(1). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol21-Issue1-fulltext-2544
Loading...