Ethnic and cultural discrimination in school choice processes in sociocultural minorities in Chile

Ethnic and cultural discrimination in school choice processes in sociocultural minorities in Chile

Authors

  • Juan de Dios Oyarzún Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Lluis Parcerisa Universitat de Barcelona
  • Alejandro Carrasco Pontificia Universidad Católica de Chile

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol21-Issue1-fulltext-2537

Keywords:

ethnic discrimination, school choice, sociocultural minorities, racialization

Abstract

In this research, we analyze the experiences of school choice of families from sociocultural minorities in the Chilean education market. The study is based on qualitative research that includes a sample of 21 interviews with two subgroups: Mapuche families and Latin American immigrant parents. The findings allow us to identify the main background, criteria, concerns and expectations of immigrant and Mapuche families that participated in the study regarding the school choice for their sons and daughters, and show that ethnicity and culture intersect with the social class to produce unequal experiences in accessing the school system. Furthermore, the investigation sheds light on the different and variegated expressions of cultural and institutional racism and discrimination, as well as the main particularities that, considering their social and territorial contexts, experienced each sociocultural minority during school choice processes. To conclude, the article rescues the value of illuminating the experience of sociocultural minorities studied from critical theoretical approaches, to clarify the dynamics of inclusion and exclusion in school systems.    

Author Biographies

Juan de Dios Oyarzún, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Juan de Dios Oyarzún, sociólogo, actualmente se desempeña como Profesor Asociado en la Escuela de Pedagogía, Facultad de Educación y Filosofía, de la Universidad Católica de Valparaíso. Es doctor en Estudios de Política Educativa del IOE University College London. Juan de Dios estudia Políticas Educativas y Sociología de la Educación desde perspectivas teóricas críticas. 

Lluis Parcerisa, Universitat de Barcelona

Lluís Parcerisa es Investigador Postdoctoral Juan de la Cierva en el Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Barcelona (UB) y miembro de los grupos de investigación ESBRINA y GEPS-UAB. Su investigación analiza rol de las organizaciones internacionales en la gobernanza global de la educación, los mercados educativos, la datificación de la educación, y la implementación y los efectos de las reformas de autonomía escolar con rendición de cuentas en el sector educativo.

Alejandro Carrasco, Pontificia Universidad Católica de Chile

Profesor Asociado de la Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Investigador Principal del Centro de Estudios Avanzados en Justicia Educacional UC. Sus intereses de investigación incluyen la privatización educativa, la elección de escuelas y la gestión educativa. Utilizo métodos mixtos, combinando técnicas cualitativas con análisis de datos y georreferenciación.

Published

2022-03-10

How to Cite

Oyarzún, J. de D., Parcerisa, L., & Carrasco, A. (2022). Ethnic and cultural discrimination in school choice processes in sociocultural minorities in Chile. Psicoperspectivas, 21(1). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol21-Issue1-fulltext-2537
Loading...