What is the future of schooling? Resignifying the meaning of schools in the COVID-19 era

What is the future of schooling? Resignifying the meaning of schools in the COVID-19 era

Authors

  • Pablo Rivera-Vargas Universidad de Barcelona y Universidad Andrés Bello (Chile)
  • Raquel Miño-Puigcercós Universidad de Barcelona
  • Ezequiel Passerón Universidad de Barcelona
  • Gustavo Herrera Urizar Universidad Católica de Valparaiso

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol20-Issue3-fulltext-2401

Keywords:

school, Covid-19, socialization, digital literacy, well-being, educational transformation

Abstract

As a result of the mandatory passage to distance education, the Covid-19 pandemic has led us, on the one hand, to revalue the role of schools, and on the other hand, to review its meaning and recognize the challenges that we will face once the pandemic is over. This article identifies the main problems that are guiding the debate about the meaning of the school experience in the covid era. Using a qualitative methodological approach based on co-design, 122 interviews with academic, school and institutional significant and relevant voices from different parts of the world were carried out. The article presents the results of the analysis of 21 interviews that were selected for their direct impact on the need to reflect and question the meaning of schools. As a result of this work, four dimensions of analysis and 40 emerging questions were generated on this issue. The preliminary results acknowledge the urgency to revalue the school as an educational, socializing and transforming institution, generating spaces for dialogue, care, critical literacy and exchange.            

Author Biographies

Pablo Rivera-Vargas, Universidad de Barcelona y Universidad Andrés Bello (Chile)

Profesor Lector del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Barcelona. Doctor en Educación y Sociedad por la Universidad de Barcelona (UB). Doctor en Sociología por la Universidad de Zaragoza. Postdoctoral Research in Adult Education, University of Wisconsin-Madison. Máster en Análisis Político y Asesoría Institucional (UB). Máster en Educación Superior (UB). Magíster en Ciencias Sociales, Universidad de Chile. Sociólogo, Universidad de Concepción.

Es miembro del grupo de investigación ESBRINA — Subjetividades, visualidades y entornos educativos contemporáneos (2017SGR 1248) y del Instituto de Investigación en Educación de la Universidad de Barcelona. Ha sido académico visitante en la Universidad de Wisconsin Madison (EE. UU.), en la Universitat Oberta de Catalunya (España) y en la Fundación Ceibal (Uruguay). Su actividad investigadora se ha relacionado con políticas públicas de inclusión digital en contextos de aprendizaje formal y no formal.

 

Raquel Miño-Puigcercós, Universidad de Barcelona

Profesora Lectora del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Barcelona, España. Es miembro del grupo de investigación ESBRINA — Subjetividades, visualidades y entornos educativos contemporáneos (2017SGR1248). Ha sido investigadora visitante en la Univer- sidad de Oslo (Noruega) y en la Fundación Omar Dengo (Costa Rica). Su actividad de investigación está relacionada con las trayectorias de aprendizaje de los jóvenes entre contextos, los procesos de cambio en educación secundaria y las dinámicas de participación en redes y entornos virtuales. Sus publicaciones más recientes son “Young people’s learning trajectories in the digital age” (2018), “Moving beyond the predictable failure of Ed-Tech initiatives” (2018) y “Heads and Tails. Possibilities and limitations of high school transformation” (2019).

Ezequiel Passerón, Universidad de Barcelona

Investigador doctoral, Universidad de Barcelona. Director Ong Faro DIgital (Argentina).

Gustavo Herrera Urizar, Universidad Católica de Valparaiso

Profesor adjunto, Universidad Católica de valparaiso. Doctor en políticas y Gestión Educativa por la Universidad de pLaya Ancha Chile.

Published

2021-11-12

How to Cite

Rivera-Vargas, P., Miño-Puigcercós, R., Passerón, E., & Herrera Urizar, G. (2021). What is the future of schooling? Resignifying the meaning of schools in the COVID-19 era. Psicoperspectivas, 20(3). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol20-Issue3-fulltext-2401
Loading...