Adult education and social inclusion in Chile

Adult education and social inclusion in Chile

Authors

  • Oscar Espinoza Díaz Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE), Centro de Políticas Comparadas en Educación, U. Diego Portales y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF
  • Dante Castillo Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF
  • Luis Gonzalez Fiegehen Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF.
  • Juan Carlos Santa Cruz Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue3-fulltext-393

Keywords:

adult education, back-to-school programs, social inclusion, poverty

Abstract

Despite the large number of people with incomplete schooling currently observed in Chile, back-to-school programs have not been a government priority. This article analyzes the profiles of students that use this type of programs, and the degree to which this leads to social inclusion and dynamics. In order to characterize them, we used a survey filled out by beneficiaries of back-to-school programs and a social inclusion index. The analysis of these programs reveals a complex reality, with large differences, both across the various types of programs and inside them. Some people do integrate into the system. They have a steady job and up bring their families, while some others are more vulnerable and at social risk. These situations map into a wide spectrum of social problems, different levels of societal and job insertion, and unequal future expectations.  These differences reveal different degrees of inclusion or exclusion at the system level, which in turn compel the Administration to deal with adult education, facing that there is a diversity of realities, regardless of the level of vulnerability of this population.    

Author Biographies

Oscar Espinoza Díaz, Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE), Centro de Políticas Comparadas en Educación, U. Diego Portales y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF

Dr. en Política, Planificación y Evaluación en Educación (University of Pittsburgh). Investigador del Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y del Centro de Políticas Comparadas en Educación, U. Diego Portales  y director del Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF. oespinoza@academia.cl

Dante Castillo, Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF

Sociólogo (Universidad ARCIS). Investigador del Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y del Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF. dcastillo@estudiospiie.cl

Luis Gonzalez Fiegehen, Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF.

Ingeniero Civil (P.U. Católica), Dr. en Planificación y Administración Educacional (Harvard University). Investigador del Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y del Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF. lgonzalez@cinda.cl

Juan Carlos Santa Cruz, Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF

Sociólogo (U. de Concepción), Dr. en Políticas Territoriales (Università RomaTre). Investigador del Centro de Investigación en Educación, Universidad UCINF. jcscgrau@gmail.com

Published

2014-10-15

How to Cite

Espinoza Díaz, O., Castillo, D., Gonzalez Fiegehen, L., & Santa Cruz, J. C. (2014). Adult education and social inclusion in Chile. Psicoperspectivas, 13(3), 69-81. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue3-fulltext-393
Loading...