Latin American feminist political ecology from rural educational communities: community resilience in face of climate risk scenarios
DOI:
https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol24-Issue3-fulltext-3480Keywords:
climate change, community resilience, critical education, funds of knowledge, Latin American feminist political ecologyAbstract
This study, based on ecofeminist praxis -a particular finding from a previous research project carried out in rural areas of southern Chile during the avian flu outbreak (2023–2024)- proposes educational guidelines for a Latin American feminist political ecology (EPFL) to contribute to community resilience in rural areas. Using a qualitative ethnographic design methodology and an ecofeminist and decolonial epistemology, we conducted 10 biographical-narrative interviews and participant observation with field notes. Thematic analysis of these records identified three central dimensions for the psychosocial approach to the avian influenza outbreak in rural communities in the Los Lagos region: (i) socio-community; (ii) traditional and emerging knowledge; and (iii) socio-productive and sustainability. These dimensions made it possible to identify the facilitators and barriers to addressing climate risk scenarios, taking into account the territorial specificities of the provinces of Osorno, Llanquihue, and Chiloé. The results contribute to the articulation of care practices, local organization, agroecological knowledge, and multispecific links. Based on these results, we considered the proposal of Funds of Knowledge to integrate territorial knowledge into the formulation of educational guidelines that address the current climate crisis.
References
Abdelwhab, E. M., & Mettenleiter, T. C. (2023). Zoonotic animal influenza virus and potential mixing vessel hosts. Viruses, 15(4), 980. https://doi.org/10.3390/v15040980
Aguilar, L. (2021). La igualdad de género ante el cambio climático: ¿Qué pueden hacer los mecanismos para el adelanto de las mujeres de América Latina y el Caribe? https://hdl.handle.net/11362/46996
Arriagada Oyarzún, E., & Zambra Álvarez, A. (2019). Apuntes iniciales para la construcción de una ecología política feminista de y desde Latinoamérica. Polis. Revista Latinoamericana, 54. https://journals.openedition.org/polis/17802?lang=fr
Aryal, A., Bosch, R., & Lakshmi, V. (2023). Climate risk and vulnerability assessment of Georgian hydrology under future climate change scenarios. Climate, 11(11), 222. https://doi.org/10.3390/cli11110222
Biermann, F., & Kim, R. E. (2020). Architectures of earth system governance: Institutional complexity and structural transformation. Global Environmental Change, 60, 102015. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2019.102015
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Utilizando el análisis temático en psicología. Investigación cualitativa en psicología, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Corrales, A. (2023). Pedagogía de los territorios: prácticas educativas rurales y justicia ambiental. Editorial Universidad Pedagógica Nacional.
Cruz, D. T., & Bayón, M. (2020). Cuerpos, territorios y feminismos: Compilación latinoamericana de teorías, metodologías y prácticas políticas. Instituto de Estudios Ecologistas del Tercer Mundo.
Escobar, A. (2020). Pluriversal politics: The real and the possible. Duke University Press.
Fayisa, W. O. (2023). A critical review on the role of climate change in the emergence and re-emergence of zoonosis. https://doi.org/10.47363/jlsrr/2023(1)107
Fernández Bouzo, S. (2021). Amazonas del ambiente: una etnografía sobre mujeres activistas, justicia ambiental y políticas de la naturaleza. TeseoPress. https://www.teseopress.com/amazonasdelambiente/
Flick, U. (2018). Introducing research methodology: A beginner's guide. Sage Publications.
Folke, C., Polasky, S., Rockström, J., Galaz, V., Westley, F., Lamont, M., Scheffer, M., Österblom, H., Carpenter, S. R., Chapin III, F. S., Seto, K. C., Weber, E. U., Crona, B. I., Daily, G. C., Dasgupta, P., Gaffney, O., Gordon, L. J., Hoff, H., Levin, S. A., ..., & Walker, B. H. (2021). Our future in the Anthropocene biosphere. Global Environmental Change, 68, 102275. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2021.102275
Fonck, C., & Jacob, F. (2018). Currículo y territorio: Aportes para una educación ambiental situada en escuelas rurales del sur de Chile. Revista de Educación Ambiental y Sustentabilidad, 10(2), 34-51.
García Manzano, J. (2024). Huicholes frente al capitaloceno: apuntes para una “ecología política de la brujería” en Mesoamérica. Desde el Sur, 16(3), e0038. https://doi.org/10.21142/DES-1603-2024-0038
González Patiño, J., & Esteban Guitart, M. (2021). Fondos de conocimiento para la justicia social. Alianzas familia-escuela para la transformación educativa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), 5-10. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.001
Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Grupo Editorial Norma.
Hadianti, H., Sudrajat, A., & Wijayanti, E. (2023). Green literacy through local wisdom in rural schools: Reclaiming community-based environmental education. Indonesian Journal of Environmental Education, 9(1), 55-72.
Hurtado Loaiza, C. (2024). Educación ambiental crítica y ruralidades en América Latina: Saberes, resistencias y pedagogías del territorio. CLACSO.
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC, 2023). Climate Change 2022 - Impacts, adaptation and vulnerability: Working Group II contribution to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009325844
Islam, A., Rahman, M., Habib, R., Johora, F. T., Reazul, K. M., Hasan, M., Ahad, A., Chowdhury, E. H., Christensen, J. P., & Ashraf, A. (2022). Assessment of poultry rearing practices and risk factors of H5N1 and H9N2 virus circulating among backyard chickens and ducks in rural communities. PLoS ONE, 17(10), e0275852. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0275852
Kaltmeier, O., Peters, M., & Volmer, A. K. (2024). Introduction. In O. Kaltmeier, M. Peters, & A. K. Volmer (Eds.), Environments of inequality: Crises, conflicts, comparisons (pp. 11-19). Kipu. https://doi.org/10.4119/unibi/ 3000629
Karunarathna, A. Y. (2024). Community resilience to global climate change related disasters: A systematic literature review. Journal of Emergency Management and Disaster Communications. https://doi.org/10.1142/s2689980924500039
Lamas, M., & Vera, D. B. (2024). Fondos de conocimiento de familias migrantes: Un estudio de caso en Chile. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 17, 1-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9855717
Lora, I. H. (2021). La doble pandemia: Violencia de género y COVID-19. Advocatus, 39, 103-113. https://doi.org/10.26439/advocatus2021.n39.5120
Mah, A. Y. J., Chapman, D. A., Markowitz, E. M., & Lickel, B. (2024). Eco-anxiety and climate-anxiety linked to indirect exposure: A scoping review of empirical research. Journal of Environmental Psychology, 96, 102326. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2024.102326
Marcantonio, R. A. (2022). Environmental violence: In the earth system and the human niche. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009170802
Medina-Arboleda, I. F., & Páramo, P. (2024). La educación ambiental y para el cambio climático en Latinoamérica: una revisión de alcance. Suma Psicológica, 31(1), 63-93. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2024.v31.n1.8
Ministerio de Educación [de Chile]. (MINEDUC, 2009). Ley No. 20.370, Ley General de Educación. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://bcn.cl/2f6yy
Ministerio de Educación [de Chile]. (MINEDUC, 2015). Decreto No. 83, aprueba criterios y orientaciones de adecuación curricular para estudiantes con necesidades educativas especiales de educación parvularia y educación básica. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://bcn.cl/2f7b6
Ministerio de Relaciones Exteriores [de Chile]. (MINREL, 2008). Decreto 236. Promulga el Convenio No. 169 sobre pueblos indígenas y tribales en países independientes de la Organización Internacional del Trabajo. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://bcn.cl/2fx8e
Ministerio del Medio Ambiente [de Chile]. (MMA, 2022). Ley No. 21.455, Ley Marco de Cambio Climático. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://bcn.cl/32l1s
Moll, L. C., Amanti, C., Neff, D., & González, N. (1992). Funds of knowledge for teaching: Using a qualitative approach to connect homes and classrooms. Theory Into Practice, 31(2), 132-141. https://doi.org/10.1080/00405849209543534
Nasr, A. A., Ivanov, O. L., Björnsson, I., & Johansson, J. (2024). The need for nonuniform risk acceptability across climate change scenarios. Risk Analysis. https://doi.org/10.1111/risa.14293
O'Callaghan-Gordo, C. & Antó, J. M. (2020). "COVID-19: The disease of the anthropocene." Environmental Research, 187, 109683. https://doi.org/10.1016/j.envres.2020.109683
Otsuki, K., Jasaw, G. S., & Lolig, V. (2014). Framing community resilience through mobility and gender. Journal of Disaster Research, 9(4), 554-562. https://doi.org/10.20965/JDR.2014.P0554
Palù, G., Roggero, P. F., & Calistri, A. (2024). Could H5N1 bird flu virus be the cause of the next human pandemic? Frontiers in Microbiology, 15. https://doi.org/10.3389/fmicb.2024.1477738
Peña-Garay, M., & Sandoval-Díaz, J. (2024). Representaciones sociales del cambio climático entre población urbana y rural de Chile. Revista de Psicología, 33(1), 1-15. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2024.71552
Prosser, D. J., Teitelbaum, C. S., Yin, S., Hill, N. J., & Xiao, X. (2023). Climate change impacts on bird migration and highly pathogenic avian influenza. Nature Microbiology, 8, 2223-2225. https://doi.org/10.1038/s41564-023-01538-0
Rodríguez Quiroga, A., Peña Loray, J. S., Moreno Poyato, A., Roldán Merino, J., Botero, C., Bongiardino, L., García-Mieres, H., Aveiga, V., Serra-Blasco, M., & Palao, D. J. (2024). Cross-cultural validation of the climate change anxiety scale in Argentina. BMC Psychology, 12(1), 345. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01843-1
Romanello, M., Di Napoli, C., Green, C., Kennard, H., Lampard, P., Scamman, D., Arnell, N., Ayeb-Karlsson, S., Ford, L. B., Beagley, J., Berrang-Ford, L., Burgess, S., Cai, W., Callaghan, M., Campbell-Lendrum, D., Chambers, J., van Daalen, K. R., Dalin, C., Dasandi, N., De Lott, J. M., Drummond, P., ..., & Hamilton, I. (2024). The 2024 report of the Lancet Countdown on health and climate change: Facing record-breaking threats from delayed action. The Lancet, 404(10469), 1847-1896. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(24)01822-1
Sandoval-Díaz, J., Navarrete Muñoz, M., & Cuadra Martínez, D. (2023). Revisión sistemática sobre la capacidad de adaptación y resiliencia comunitaria ante desastres socionaturales en América Latina y el Caribe. Revista de Estudios Latinoamericanos sobre Reducción del Riesgo de Desastres REDER, 7(2), 187-203. https://doi. org/10.55467/reder.v7i2.132
Sapiains, R., Ugarte, A. M., & Hasbún, J. (2019). Percepciones del cambio climático en la Isla de Chiloé: Desafíos para la gobernanza local. Magallanes (Punta Arenas), 47(1), 83-103. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22442019000100083
Skinner, T. J. (2022). One health the future of rural health? Australian Journal of Rural Health, 30(3), 304-305. https://doi.org/10.1111/ajr.12893
Sultana, F. (2022). Critical climate justice. The Geographical Journal, 188(1), 118-124. https://doi.org/10.1111/geoj.12417
Svampa, M. (2019). Las fronteras del neoextractivismo en América Latina. Centro María Sibylla Merian de Estudios Latinoamericanos Avanzados en Humanidades y Ciencias Sociales. https://doi.org/10.14361/9783839445266
Ulloa, A. (2021a). Repolitizar la vida, defender los cuerpos-territorios y colectivizar las acciones desde los feminismos indígenas. Ecología Política, 62, 38-45. https://www.ecologiapolitica.info/wp-content/uploads/2021/07/061_Ulloa_2021zwxq.pdf
Ulloa, A. (2021b). Transformaciones radicales ambientales frente a la destrucción renovada y verde, La Guajira, Colombia. Norte Grande Geography Journal, 80, 13-34. https://doi.org/10.4067/s0718-34022021000300013
Ulloa, A. (2023). Cuerpos-territorios en movimiento: Mujeres indígenas y espacialidades relacionales. En J. Silva, M. Ornat, & A. Chimin (Eds.), Corpos e geografia: Expressões de espaços encarnados (pp. 327-346). Todapalavra.
Wibawa, H., Bingham, J., Nuradji, H., Lowther, S., Payne, J., Harper, J., Wong, F., Chamnanpood, C., Iqbal, M., & Daniels, P. (2023). Avian influenza (H5N1) virus, epidemiology and its effects on backyard poultry in Indonesia: A review. Frontiers in Veterinary Science, 10, 1084715. https://doi.org/10.3389/fvets.2023.1084715
Yanniello, F. (2024). Feminizar el ambiente y "ambientizar" el feminismo. La agenda ecologista en los Encuentros Plurinacionales de Mujeres, Lesbianas, Travestis, Trans, Bisexuales, Intersexuales y No Binaries. Quid 16, 21, 84-110. https://doi.org/10.62174/quid16.i21_a304
Zaragocin, S., & M. Caretta, 2020. “Cuerpo-territorio”. A decolonial feminist geographical method for the study of embodiment. Annals of the American Association of Geographers, 1-16.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alejandra Sánchez Cuevas (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All manuscript will be published under the Creative Commons 4.0 International License.