First-person psychosocial intervention: everyday inventiveness within a child protection residence n Chile

First-person psychosocial intervention: everyday inventiveness within a child protection residence n Chile

Authors

  • Bárbara Olivares Universidad Diego Portales
  • Gisela Krumpoeck Aigner Universidad Alberto Hurtado

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol24-Issue3-fulltext-3422

Keywords:

alternative care, childhood, Chile, professiona field diary

Abstract

The Chilean judiciary system reports an increase in the number of protective measures ordered for children and adolescents in most of the country's regions during the period 2020-2024. In this article, partial results of a study analyzing the situation of children in the Chilean alternative care system are presented from the perspective of a residential care worker, based on their experiences recorded in a field diary. Topics covered in the registry reflect concerns about the complex situation affecting some of the children in the residence. The findings illustrate the daily implementation of the intervention and describe the resources available to the team itself, while also alluding to the neglect of structural issues and shortcomings in childhood policy not covered by subsidiary policies. Given the explosive increase of the migrant population, accompanied by the absence of a migration policy with a rights-based and life-cycle approach, this work highlights the diversity of problems affecting children's well-being and chronifying issues related to poverty, access to education, and health, among others.

References

Abélès, M., & Badaró, M. (2015). Los encantos del poder. Desafíos de la antropología política. Siglo Veintiuno Editores.

Alaszewski, A. (2006). Using diaries for social research. Sage. https://doi.org/10.4135/9780857020215

Banister, P., Burman, E., Parker, I., Taylor, M., & Tindall, C. (2004). Métodos cualitativos para la psicología. Una guía para la investigación. Universidad de Guadalajara.

Barna, A. (2015). Desentrañar sucesos, evaluar sujetos y producir verdades para ‘restituir derechos de niños’: un abordaje desde las prácticas cotidianas de intervención en un dispositivo estatal de protección de la niñez del conurbano bonaerense. Runa, 36(1), 73-89. https://www.scielo.org.ar/pdf/runa/v36n1/v36n1a04.pdf

Barna, A. (2014). “No hay como la palabra escrita para defender lo que uno hace”: Usos de la producción documental en la gestión cotidiana de la niñez en el municipio de La Matanza. Intersecciones en Antropología, 15, 153-165. https://www.scielo.org.ar/pdf/iant/v15n1/v15n1a11.pdf

Bedregal, P., Cillero, M., González, F., Hojman, A., Irarrázaval, I., Morales, C., Muñoz, C., Salinas, C., Cáceres, I., Bilbeny B., & Cruz, F. (2025). El cuidado alternativo de la infancia vulnerada: una revisión urgente. https://politicaspublicas.uc.cl/publicacion/el-cuidado-alternativo-de-la-infancia-vulnerada-una-revision-urgente/

Bolger, N., Davis, A., & Rafaeli, E. (2003). Diary methods: Capturing life as it is lived. Annual Review of Psychology, 54, 579-616. http://doi.org/10.1146/annurev.psych.54.101601.145030

Castillo, P., González, A., & Cortes, R. (2021). Representaciones de infancia en el Chile dictatorial (1973-1980): articulaciones con la política neoliberal y la mercantilización de las instituciones de cuidado. Espacio, Tiempo y Educación, 8(1), 147-169. http://dx.doi.org/10.14516/ete.366

Defensoría de la Niñez (2025). Modelo de provisión de centros de cuidado alternativo residencial: hacia un enfoque de derechos humanos de la niñez. https://bit.ly/3Ek0v5g

Defensoría de la Niñez (2024). Informe Anual 2024. Derechos Humanos de niños, niñas y adolescentes que viven en Chile. https://www.defensorianinez.cl/informe-anual-2024/wp- content/uploads/2024/11/IA2024_2A_PARTE_Derechos.pdf

Delgado, M. (2001). La infancia abandonada en Chile. 1770-1930. Revista de Historia Social y de las Mentalidades, 5(1). https://doi.org/10.35588/vksm9462

De Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano. Artes de hacer. Universidad Iberoamericana.

Edwards, R., Gillies, V., & Horsley, N. (2015). Brain science and early years policy: Hopeful ethos or “cruel optimism”? Critical Social Policy, 35(2), 167-187. https://doi.org/hgdv

Elliott, H. (1997). The use of diaries in sociological research on health experience. Sociological Research Online, 2(2). https://doi.org/10.5153/sro.38

Frasco-Zuker, L. (2016). Investigación etnográfica sobre experiencias de trabajo infantil en el noreste argentino. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1205-1216, http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.14222070216

García-Quiroga, M., & Urbina, C. (2021). “Ella es mi favorita”: perspectivas infantiles sobre el buen cuidado en residencias. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(3), 1-24. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.19.3.4179

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Gedisa.

Government of South Australia. Department of Child Protection (2024). Residential care: Observation logbook recording and records management Procedure Version 3.0 September 2024. https://www.childprotection.sa.gov.au/research-and-publications/freedom-information/policy- documents/linked/res-care-observation-logbook-recording-records-management-procedure.pdf

Guber, R. (2011). La etnografía: método, campo y reflexividad. Siglo Veintiuno Editores.

Jara, D. (2017). El Diario de Francisca: Representaciones infantiles sobre la violencia política en la vida cotidiana durante los 70. Castalia, 29, 16-26. https://doi.org/10.25074/07198051.5.683

Marchant, M. (2014). Vínculo y memoria: acompañamiento terapéutico con niños internados. Editorial Cuarto Propio.

Morales, M. (2017). Protección de la infancia y sufrimiento institucional: un ejemplo de banalización de la injusticia social. En H. Foladori, H., & P. Guerrero, P. (Eds.), Malestar en el trabajo: desarrollo e intervención (pp. 177-189). LOM.

Muzzopappa, E. (2022). Orden de archivo: Secreto e inteligencia militar en democracia. Ánfora, 29(53), 164-188. https://doi.org/10.30854/anf.v29.n53.2022.789

Linare, C. (2024). Documentar la experiencia: el cuaderno de bitácora y las narraciones pedagógicas. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.6601/pm.6601.pdf

Londoño, O. (2012). La etnografía desde las narrativas digitales. Itinerario Educativo, 26(59), 143-166. https://doi.org/10.21500/01212753.1465

Llobet, V. (2010). ¿Fábricas de niños? Las instituciones en la era de los derechos de la infancia. Ediciones Novedades Educativas.

Olivares-Espinoza, B., & Morales-Retamal, C. (2022). Análisis crítico de las intervenciones de acogimiento residencial en Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-27. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.5070

Pavez-Mena, J. (2021). Tensiones y adecuaciones de los trabajadores en el marco de la ejecución de la política social chilena. Quaderns de Psicologia, 23(2). https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1610

Pavez-Soto, I., Galaz Valderrama, C., Poblete-Godoy, D., Acuña, V., & Sepúlveda, N. (2020). Horizontes de la intervención social con infancia migrante en Chile. Rumbos TS, 23, 9-40. https://doi.org/10.51188/rrts.num23.403

Pinochet, N. (2017). El SENAME: Crónica de una crisis Una mirada psicoanalítica sobre el sujeto de Derecho y la institución de protección de la infancia. Castalia, 28(4), 54-68. https://doi.org/10.25074/07198051.4.596

Policía de Investigaciones [de Chile]. (2018). Informe. Análisis del funcionamiento residencial en centros dependientes del Servicio Nacional de Menores. https://ciperchile.cl/wp-content/uploads/informe- emilfork4.pdf

Red Latinoamericana de Acogimiento Familiar, & UNICEF. (RELAF & UNICEF, 2015). Acogimiento familiar: Guía de estándares para las prácticas. https://www.relaf.org/biblioteca/Acogimiento_Familiar.pdf

Rojas, J. (2010). Historia de la infancia en el Chile republicano 1810-2010. JUNJI.

Rojo, A. (1997). Los documentos personales en la investigación sociológica: historias de vida, relatos, biografías, autobiografías. Su diferenciación y pertinencia. Revista General de Información y Documentación, 7(2), 385-395. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID9797220385A/10952

Sellenet, C. (2008). Coopération, coéducation entre parents et professionnels de la protection de l'enfance. Vie sociale, 2(2), 15-30. https://doi.org/10.3917/vsoc.082.0015

Servicio Nacional de Menores (2011). Bases Técnicas Línea de Acción Centros Residenciales Modalidad Residencias de Protección Para Lactantes y Pre-escolares. https://www.sename.cl/wsename/otros/proteccion/Residencias%20proteccion%20Lactantes%20y%2 0Preescolares.pdf

Thomas, W., & Znaniecki, F. (1958). The Polish peasant in Europe and America. Dover Publications.

Zelmanovich, P., & Minnicelli, M. (2012). Instituciones de infancia y prácticas profesionales: entre figuras de segregación y dispositivos de inscripción simbólica. Propuesta Educativa, 21(37), 39-50. https://propuestaeducativa.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/12/dossier_zelmanovich.pdf

Published

2025-11-15

How to Cite

Olivares, B., & Krumpoeck Aigner, G. (2025). First-person psychosocial intervention: everyday inventiveness within a child protection residence n Chile. Psicoperspectivas, 24(3). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol24-Issue3-fulltext-3422
Loading...