Initial therapeutic relationship in child sexual abuse: Perspectives of children and their therapists

Initial therapeutic relationship in child sexual abuse: Perspectives of children and their therapists

Authors

  • Camila Elisa Muñoz-Pérez
  • Lucia Beatriz Núñez Hidalgo
  • Claudia Capella Sepúlveda
  • Nicolás Gabriel-Vacher
  • Marcia Olhaberry Huber
  • Nicolle Alamo Anich

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol22-Issue3-fulltext-2972

Keywords:

CSA, child sexual abuse, child psychotherapy, therapeutic relationship, therapists' and children's perspectives

Abstract

This qualitative study aimed to characterize, from the perspective of the children and their therapists, the initial therapeutic relationship and to identify the elements that facilitate or hinder it. Participants were six psychologists and six children between five and eight years old who were starting psychotherapy in a specialized child sexual abuse and maltreatment program. Semi-structured interviews with participants, plus the drawing "My therapist and I" with the children, which were later subjected to a narrative analysis. Findings indicated that positive initial therapeutic relationships are marked by play and positive feelings between the children and their therapist; play, a playful and close attitude of the therapist are identified as facilitators; mentioning as hindering factors, a not very attuned therapeutic attitude, interventions focused on talking and relational difficulties of the children. We discuss the relevance of play, the impact of CSA on the children's relational dynamics, and the importance of a playful offer to build a good relationship in CSA psychotherapy.

Author Biographies

Camila Elisa Muñoz-Pérez

Psicóloga y Psicoterapeuta, PUCV, Mágister (c), Psicología Clínica, mención clínica infanto-juvenil de la U.Chile.Tesista en fondecyt regular ID1200627

Lucia Beatriz Núñez Hidalgo

Psicóloga, Magíster y Doctora en Psicología y Psicoterapia  Clínica, Uchile-PUC.Investigadora colaboradora en el Instituto Milenio para la Investigación en Depresión y Personalidad (MIDAP) y miembro de la Sociedad de Investigación en Psicoterapia (SPR).Académica jornada completa, Universidad Alberto Hurtado.
Co-investigadora fondecyt regular ID1200627

Claudia Capella Sepúlveda

Psicóloga, Doctora en psicología de la universidad de chile. Master en Salud Mental del niño y adolescente (Master of Science in Child and Adolescent Mental Health), del Instituto de Psiquiatría, King´s College London, Universidad de Londres, Reino Unido.Académica en el Departamento de Psicología. Docente responsable FONDECYT Regular ID1200627 "Proceso de cambio psicoterapéutico en niños y niñas que han sido victimas de agresiones sexuales: Hacia un modelo comprensivo de la influencia de factores de los adultos responsables, las intervenciones y la relación terapéutica"

Nicolás Gabriel-Vacher

Psicóloga, Doctora en psicología de la universidad de chile. Master en Salud Mental del niño y adolescente (Master of Science in Child and Adolescent Mental Health), del Instituto de Psiquiatría, King´s College London, Universidad de Londres, Reino Unido.
Académica en el Departamento de Psicología. 
Docente responsable FONDECYT Regular ID1200627 "Proceso de cambio psicoterapéutico en niños y niñas que han sido victimas de agresiones sexuales: Hacia un modelo comprensivo de la influencia de factores de los adultos responsables, las intervenciones y la relación terapéutica"

Marcia Olhaberry Huber

Psicóloga Clínica y Doctora en Psicoterapia, Investigadora en Infancia Temprana en Pontificia Universidad Católica de Chile. 
Subdirectora e Investigadora Asociada de MIDAP
Co-investigadora fondecyt regular ID1200627

Nicolle Alamo Anich

Doctora en Psicología. Pontificia Universidad Católica de Chile. Magíster en Psicología con mención en Psicología Clínica. Pontificia Universidad Católica de Chile. Postítulo en Psicoterapia Sistémica para Niños y Adolescentes. Pontificia Universidad Católica de Chile. Psicóloga y grado académico de Licenciada en Psicología. Pontificia Universidad Católica de Chile.
Líneas de investigación: Procesos de cambio en psicoterapia, principalmente con niños, niñas y adolescentes; salud mental en población migrante y refugiada; y Trabajo Social Clínico.
Profesora Investigadora Adjunta PUC en escuela de trabajo social.

Published

2023-11-03

How to Cite

Muñoz-Pérez, C. E., Núñez Hidalgo, L. B., Capella Sepúlveda, C., Gabriel-Vacher, N., Olhaberry Huber, M., & Alamo Anich, N. (2023). Initial therapeutic relationship in child sexual abuse: Perspectives of children and their therapists. Psicoperspectivas, 22(3). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol22-Issue3-fulltext-2972
Loading...