Entrepreneurial trajectories in people with disabilities: characteristics and conditioning factors through case studies

Entrepreneurial trajectories in people with disabilities: characteristics and conditioning factors through case studies

Authors

  • Alicia Alvarado Blanquer Escuela Internacional de Doctorado UNED
  • Magdalena Suárez Ortega Universidad de Sevilla
  • María Fe Sánchez García UNED

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol19-Issue2-fulltext-1926

Keywords:

socio-labor inclusion, entrepreneurial career, disability, social entrepreneurship, career paths,

Abstract

Characteristics and potential for entrepreneurial professional development of people with disabilities in socio-community settings are analyzed. Case studies and life stories are applied to understand the foundations of career construction and the emergence of the business idea from the condition of disability. We work with four cases on professional/training/life trajectories, strengths, and obstacles and barriers encountered. The cases are described and the stories intersect, presenting entrepreneurship as an advantage for professional development, within a framework of solidarity and social support. Some keys to entrepreneurial success are concluded, highlighting forms of solidarity economic and business development, and evidencing their contribution to social transformation; it is also concluded that orientation and training for entrepreneurship form a key tandem to stimulate an entrepreneurial career, and qualitative methodology is a powerful tool for reflection and personal/social transformation. These conclusions help align inclusive policies and proposals for social, psychological, and guiding intervention based on equity and social justice.    

Author Biographies

Alicia Alvarado Blanquer, Escuela Internacional de Doctorado UNED

Alicia Alvarado-Blanquer es investigadora en formación doctoral, en la Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid (España). Tiene amplia experiencia como profesional de orientación para la inserción laboral de personas con discapacidad. En la actualidad realiza su tesis doctoral en relación con el desarrollo emprendedor de estas personas.

Magdalena Suárez Ortega, Universidad de Sevilla

Magdalena Suárez-Ortega es profesora e investigadora en la Universidad de Sevilla, España. Su experiencia investigadora y professional está vinculada al desarrollo de la carrera desde la igualdad social. Ha intervenido con grupos diversos en el campo de la orientación professional, y participado en investigaciones en la línea con un enfoque integral, trabajando específicamente con mujeres, estudiantes maduros, personas inmigrantes y con discapacidad. Ha coordinado el Proyecto I+D Diseño de la Carrera y Gestión del Talento Emprendedor (EDU2013-45704-P). Plan Estatal 2013-2016 Excelencia. Ejecución 2014-2018. Ministerio de Economía y Competitividad, en el cual se enmarca la Tesis Doctoral de Alicia Alvarado Blanquer, así como el estudio que se presenta.

María Fe Sánchez García, UNED

María Fe Sánchez-García es profesora e investigadora de la Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid (España). Ha desarrollado diversos estudios sobre la gestión de la carrera profesional en un contexto de neoliberalismo económico, así como sobre el desarrollo de las competencias de emprendimiento desde un enfoque integral y holístico, explorando particularmente los factores de diversidad humana, tales como la discapacidad, el género o la cultura. Su libro más reciente es Orientación para la construcción del proyecto profesional.

Published

2020-06-29

How to Cite

Alvarado Blanquer, A., Suárez Ortega, M., & Sánchez García, M. F. (2020). Entrepreneurial trajectories in people with disabilities: characteristics and conditioning factors through case studies. Psicoperspectivas, 19(2). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol19-Issue2-fulltext-1926
Loading...